Ontslag zonder dossier
Gemiddeld binnen 1 maand na het ontslaggesprek helpen wij je aan een ontslag van je werknemer.
Vaak binnen één maand na het ontslaggesprek afscheid nemen van je werknemer.
15 jaar
hr/ontslag ervaring
1000+ VSO ontslagzaken succesvol afgerond
Snel & respectvol van je werknemer af
90% van onze klanten heeft geen enkel dossier en helpen wij toch aan een succesvol ontslag.
Je bent om wat voor reden dan ook niet blij met je werknemer. Je werknemer functioneert niet of is vaak- of langdurig ziek. Het is in ieder geval geen match meer. Je denkt dat je je werknemer niet kunt ontslaan omdat je geen dossier hebt of omdat deze ziek is. Je hebt bijvoorbeeld steeds in goed vertrouwen gedacht dat het allemaal wel goed zou komen of zou verbeteren en hebt daarom alleen mondelinge gesprekken gevoerd in de hoop dat je werknemer dit goed oppakt. Helaas ben je nu weer een aantal weken of maanden verder en is er nog steeds niets veranderd.
Je denkt dat een ontslag zonder dossier niet kan.
Er wordt vaak onterecht gedacht dat een ontslag zonder dossier niet mogelijk is. ‘Ik kan X toch niet zomaar ontslaan, ik heb geen dossier.’ Weet dan dat er meer mogelijk is dan je denkt. Wel moet je dit goed aanvliegen om je kansen op een succesvolle vaststellingsovereenkomst (VSO) ontslag te vergroten, want je krijgt alleen een ontslag rond met twee handtekeningen onder de VSO en instemming van je werknemer.
‘Wat blijft er over van je bedrijf als al het goede personeel vertrekt door één lastpak en/of klanten weglopen door deze niet functionerende collega?’
Wat wij in de praktijk zien is dat de werknemers, waar een werkgever graag afscheid van wilt nemen, een enorme negatieve impact op de organisatie en afdeling hebben. Collega’s hebben er vaak last van waardoor de goede werknemers soms dreigen op te stappen als deze ‘slechte’ collega niet vertrekt.
Uitstel van executie
In de praktijk zien we vaak dat werkgevers hopen of verwachten dat het probleem (deze ‘slechte’ werknemer) zich vanzelf oplost omdat ze niet goed weten wat ze ermee aan moeten. Dit is zonde want het lost zichzelf niet op. Onze ervaring is dat je oneindig kunt gaan wachten en het continu met ups and downs zal blijven gaan.
Wachten met het ontslaan van een werknemer is vaak uitstel van executie en kost uiteindelijk meer geld. Iemand bouwt meer recht op op een hogere ontslagvergoeding en je hebt iemand veel maanden extra in dienst wat salaris kost. Hoe langer je wacht, hoe duurder het simpelweg voor jou als werkgever wordt om je werknemer te ontslaan. Deze tijd kan je veel beter stoppen in het werven en/of inwerken van een goede, fijne nieuwe collega.
Je bent bang voor een ziekmelding.
De grootste angst van werkgevers is een ziekmelding. Dit kunnen we juist voorkomen met een goede strategie en aanpak. Wij hebben hier onze trucjes voor. Mocht een werknemer zich toch ziek melden, dan passen we de strategie aan. Wij zijn niet bang voor een ziekmelding, een ontslag kan vaak nog steeds. Wist je dat wij zelfs vaak dure mediation trajecten op advies van bedrijfsartsen weten te voorkomen? Wij skippen dus een duur mediationtraject en starten gewoon een ontslagonderhandeling.
Je bent bang voor een langslepend horror traject waarbij je werknemer je financieel helemaal gaat uitkleden
Je ziet veel beren op de weg. Maar niets is minder waar, we komen er altijd uit en de ervaring leert dat een werknemer zelf vaak ook niet meer terug wilt komen. Hier maken we gebruik van in de onderhandeling. Werkgevers zijn vaak te bang terwijl we met een goede aanpak gewoon tot een VSO ontslag kunnen komen.
Door het ontslag zélf aan te pakken ben je vrijwel altijd duurder uit
Werknemers voelen vaak geen empathie, hierdoor gaat een werknemer vaak met zijn hakken in het zand waardoor zij het onderste uit de kan willen halen. Uit ervaring weten we dat dit je grof geld gaat kosten. Dit wil je te allen tijde voorkomen en daarom wil je dit aan een professional overlaten die dit appeltje maar liefst 1000+ keer geschild heeft en exact weet hoe je in elk specifiek geval het beste kan handelen. Zo kan je jouw werknemer zo snel mogelijk ontslaan.
Je zit enorm met deze werknemer in je maag
Je voelt en je weet dat die werknemer niet meer past. Je onderbuikgevoel geeft duidelijk aan dat er iets niet goed is. Geef hier gehoor aan, want je bent niet gek. Je voelt het als er iets mis is of niet loopt. Wij gaan je helpen om deze werknemer te ontslaan en de pleister er snel af te trekken zodat er weer rust in de organisatie, de afdeling, de klanten en bij de collega’s komt.
Je wilt dat deze werknemer zo snel mogelijk met ontslag gaat.
Je wil voorkomen dat er een duur (verbeter)traject opgestart moet worden wat zonde van je tijd is.
Hoe zou het zijn als:
Je gemiddeld binnen een maand na het ontslaggesprek een ontslag rond zou hebben met je werknemer?
Wij je vertellen wat een eerlijk ontslagvoorstel is in deze specifieke situatie? Hoe beter het eerste voorstel is, hoe minder men met de hakken in het zand gaat en het onderste uit de kan wil. Hierdoor zal het ontslag en de onderhandeling sneller, goedkoper en soepeler verlopen. Alles draait om strategie.
Wij de vaststellingsovereenkomst helemaal voor je opstellen rekening houdend met alle CAO en of bedrijfsvoorwaarden zodat deze juridisch helemaal klopt?
Wij je vertellen en uitleggen hoe je het slecht nieuwsgesprek het beste kunt aanpakken, zodat je alles snel aan ons kan overdragen? Hoe beter je dit aanvliegt hoe sneller een ontslag uiteindelijk rond komt omdat de impact, emoties en schade op je werknemer beperkt blijft.
Wij de moeilijke gesprekken met de advocaat van de werknemer overnemen zodat jij in alle rust door kunt gaan met je werkzaamheden en de continuïteit van het bedrijf? Je hebt namelijk al genoeg te doen.
Je een juridisch kloppende, getekende VSO krijgt waarin alle risico’s voor jou als werkgever dichtgetimmerd zijn zodat je niet meer voor verrassingen en extra kosten komt te staan?
Je werknemer deze VSO met een gerust hart kan tekenen en een uitkering bij het UWV kan aanvragen?
Het is van essentieel belang om snel te schakelen.
Als het niet lekker loopt met je werknemer dan is het van belang dat je spoedig en snel gaat handelen. Schakel ons daarom liever te vroeg dan te laat in als het rommelt met een werknemer. Wacht niet te lang want werknemers voelen die spanning vaak ook en schieten dan in verzuim. Dit willen we juist voorkomen.
Waar je je bewust van moet zijn is hoe beter je alles vanaf het begin aanpakt, hoe sneller het ontslag rond zal zijn. Pak je het ontslaggesprek verkeerd en/of respectloos aan (ook al is dit niet zo bedoeld) dan maak je je werknemer onnodig extra boos.
Uit ervaring weten we dat deze emotie ervoor zorgt dat een werknemer met zijn hakken in het zand gaat staan. Wanneer iemand boos is wil diegene het onderste uit de kan halen of je een hak zetten. Dit werkt dus averechts en helpt je niet naar je doel. Het vertraagt onnodig het ontslagproces en een mogelijke uitdiensttreding.
Kom je met een slecht ontslagvoorstel dat geen recht doet aan de situatie, dan beledig je een werknemer. De juridische partij van de werknemer zal zeggen dat het een ‘slechte’ deal is en de werknemer voelt zich belazerd. Deze wordt wederom weer boos. Je zet hiermee ook de juridische partij van je werknemer op scherp want deze gaat in de strijd modus om de werknemer te beschermen.
HOE GAAT DIT DAN IN ZIJN WERK?
STAP 1: Gratis Matchcall
We hebben vrijblijvend telefonisch contact met elkaar om te kijken of er een klik is en wat wij voor je kunnen betekenen. We gaan namelijk eerlijk zijn of wij denken dat een ontslag wel of niet mogelijk is. We bespreken kort de situatie en of onze dienst bij je past. Als je tijdens dit gesprek besluit klant te worden dan plannen we meteen een afspraak om de zaak inhoudelijk te gaan bespreken.
STAP 2. Inventariseren & stukken opstellen
STAP 3. Bespreken stukken + tips aanpak ontslaggesprek
We bespreken telefonisch de opgestelde stukken. Deze passen we daarna aan op de wens van de werkgever zodat er definitieve documenten zijn waar we mee gaan starten. We bespreken en adviseren nu ook meteen de aanpak; wanneer ga je het ontslaggesprek voeren, wie gaat dit doen en hoe pak je het ontslaggesprek aan. Hoe beter je dit aanpakt, hoe soepeler en sneller het ontslag rond is.
STAP 4. Het ontslaggesprek met werknemer
Er zijn verschillende mogelijkheden om het gesprek met de werknemer te voeren. We overleggen samen wat de beste aanpak is. In sommige gevallen kun je als werkgever het gesprek het beste alleen voeren. Echter, er zijn ook situaties waarin het fijn is als wij je bijstaan in het gesprek. Samen stemmen we dit af.
STAP 5. Communicatie overname
Wij nemen na het ontslaggesprek het contact en de onderhandeling met de werknemer en/of de juridische partij van jouw werknemer over. Je krijgt overal een BCC van en natuurlijk overleggen wij tussentijds alles met je.
STAP 6. Final deal en controle
Als de onderhandeling erop zit maken wij de stukken definitief in orde en kunnen partijen gaan tekenen. Het zit er nu op en je kunt weer opgelucht ademhalen. Je mag blij en trots zijn op deze goede afronding met aandacht.
Goede juridische hulp verdient zichzelf terug!
Iedereen heeft zijn eigen expertise. Laat ons je helpen! Een ontslag met ons zal een opluchting en verademing zijn. Je kunt gewoon in alle rust verder werken terwijl wij het ontslag voor je gaan regelen en alles van je overnemen.
DE INVESTERING IN ONZE ONTSLAGHULP
excl. 21% BTWREVIEWS
WIE KUNNEN WIJ WEL EN NIET HELPEN?
Werkgevers die een juridisch kloppend ontslag willen voor beide partijen.
Werkgevers die inzien dat het specialistisch werk is en het graag uit handen geven. Als wij iets doen, doen wij ons werk, als jij iets vraagt valt het sowieso verkeerd omdat je al de boeman bent.
Ontslaghulp voor werkgevers!
Wij hebben 15+ jaar ervaring als (interim) HR professionals en 1000+ ontslagzaken succesvol afgerond. Hierdoor kunnen wij het verschil maken doordat wij juist geen advocaten en juristen zijn. Deze zitten vaak op het juridische stuk te hameren wat weinig zin heeft als er in 90% van de zaken geen juridisch sterke grond is voor een ontslag en geen dossier. We moeten een ontslag dan strategisch slim aanpakken om deze toch rond te krijgen. Hiervoor is een goede persoonlijke aanpak van belang.
Wil je goed zijn in de ontslag onderhandeling dan is het van essentieel belang om te beseffen en begrijpen dat er 2 partijen zijn met beide hun eigen waarheid. Deze 2 partijen zullen elkaar nooit begrijpen en met deze kennis moet je strategisch slim handelen.
Ontslagzaken succesvol bemiddeld!
Veelgestelde vragen
Dummy
Kan ik mijn werknemer zonder dossier ontslaan?
Kan ik mijn werknemer ontslaan als deze ziek is?
Heb ik een advocaat nodig?
Wij zijn juist geen zware advocaten met een hoop vakjargon die er vaak met een veel te zwaar gestrekt juridisch been in gaan. Een advocaat is namelijk helemaal niet nodig en zet vaak de boel onnodig op scherp. Daarnaast komt het heel zwaar en heftig over. Iets wat je helemaal niet wil als je er juist onderling in goed overleg uit wil komen. Wij boeken vaak sneller en betere resultaten, juist door onze achtergrond en persoonlijkheid. Op het vlak van juridisch ontslag weten wij nog veel meer dan de advocaten. Wij hebben tevens ons eigen netwerk met heel goede arbeidsrechtspecialisten. In uitzonderlijke situaties kunnen wij dus altijd hulp inschakelen.
Is het mogelijk dat je naar ons bedrijf komt?
Kan je het slechtnieuwsgesprek ook voor ons doen?
Ik wil de onderhandelingen zelf doen?
Wat als een werknemer helemaal niet wil meewerken?
Geef je ons ook advies hoe we met de rest van de organisatie of afdeling kunnen omgaan?
Wanneer moet ik je inschakelen?
Waar je je bewust van moet zijn is hoe beter je alles vanaf het begin aanpakt, hoe sneller het ontslag rond zal zijn.
Hoe gaat de betaling in zijn werk?
Twijfel je nog of wij de juiste partij voor je zijn?
Neem dan gratis en vrijblijvend contact met ons op, dan kunnen we bespreken en kijken wat wij voor je kunnen betekenen.