Ontslag 2 jaar ziek

Je werknemer is bijna 104 weken ziek!

Waarschijnlijk ben je hier terecht gekomen omdat je werknemer (binnenkort) 2 jaar ziek is. 

De afgelopen jaren is er veel tijd, geld en energie gestopt in alle verplichtingen vanuit de Wet Verbetering Poortwachter. Alle verplichtingen heb je op gevolgd om te zorgen dat je werknemer (hopelijk) zou herstellen en het ziekteverzuimdossier op orde is om een loonsanctie te voorkomen.

Het heeft veel tijd, geld en energie gekost en helaas moet er nu toch nog een (gedeeltelijk) ontslag geregeld gaan worden. Mogelijk is het ziektetraject moeizaam verlopen. Dan ben je blij dat je eindelijk kan gaan ontslaan. Het kan ook zijn dat de relatie juist nog heel goed is en dat wil je juist graag zo houden. 

Het einde komt in zicht!

Er komt in ieder geval na 2 jaar ziekte (eindelijk) een einde aan alle verplichtingen van de Wet Verbetering Poortwachter. Formeel moet er nog een (gedeeltelijk) ontslag geregeld worden, zodat het huidige arbeidscontract officieel ontbonden en gestopt kan worden op de juiste juridische manier.

Je werknemer heeft namelijk wettelijk en juridisch bepaalde rechten bij een ontslag na 2 jaar ziekte. De werknemer hoort bijvoorbeeld een transitivergoeding te krijgen van werkgever (welke werkgever in de meeste gevallen gecompenseerd krijgt van het UWV).

Wij hebben ontzettend veel VSO’s gezien welke na een 2 jaar ziekte ontslag door werkgevers zijn opgesteld. Helaas zagen wij zelden een kloppende VSO. Een ontslag na 2 jaar ziekte lijkt zo simpel en toch worden er hier de meeste fouten in gemaakt. Daarom willen wij werkgevers hier bij helpen want een verkeerd ontslag op papier geeft een nare nasmaak bij je werknemer die mogelijk denkt dat je dit expres doet. Dit wil je niet!

Een goede, snelle en correcte afhandeling is ontzettend belangrijk voor beide partijen. De impact en schade van langdurige ziekte is gewoon ontzettend groot. Het leven van de WIA werknemer zal voorgoed veranderen en is echt een rouwproces. Hoe fijn is het voor beiden als je hier zorgvuldig mee om kunt gaan en je op een goede prettige manier dit laatste stuk kunt afronden. Zodat jullie beiden kunnen afsluiten met toch een positief gevoel en verder kunnen naar de toekomst.

Je hebt hier helemaal geen verstand van!

Het kan ook zo zijn dat er een hoop op je af komt en je hier helemaal geen verstand van hebt of hier nog nooit eerder mee te maken hebt gehad? Wij begrijpen heel goed dat dit ontzettend lastige materie is. Menig HRM’er heeft er onvoldoende ervaring en verstand van. Laat ons je adviseren wat verstandig is om te doen en wat er allemaal geregeld moet worden. We zien in de praktijk soms gebeuren dat partijen samen afspraken maken die helemaal niet handig zijn en kunnen leiden tot het verlies van de zojuist toegekende WIA uitkering en of andere risico’s met zich meebrengen.  

Wij helpen je bij de volgende vraagstukken!

  • Hoe moet je je werknemer na 2 jaar ziekte (gedeeltelijk) ontslaan?
  • Wanneer kun je je werknemer ontslaan als de WIA er nog niet is?
  • Wat kun je doen als de WIA beslissing maar niet komt? Hoe kun je dit proces toch versnellen?
  • Hoe moet je de WIA uitslag interpreteren en wat betekent deze voor beide?
  • Hoe werkt een gedeeltelijk ontslag?
  • Wat moet er in een VSO na 2 jaar ziekte allemaal staan zodat je bijvoorbeeld de compensatie van de transitievergoeding van het UWV wel krijgt en deze voldoet aan alle juridische eisen?
  • Wat ben je verplicht om wel of niet nog uit te betalen en te regelen in de VSO zodat echt alles afgetikt is?
  • Bij een gedeeltelijk ontslag moet er een nieuw contract komen. Met welke contractvorm wil je verder met de werknemer zodat beide geen risico’s lopen of de WIA uitkering in het gedrang komt?
  • Kan je ergens nog geld besparen?
  • Je hoort over de toetsing van de 26 wekeneis voor ontslag na 2 jaar ziekte en vraag je af wat dit precies inhoudt? Wat je hiermee moet en hoe dit in de VSO moet komen te staan?

Je wilt dat het goed geregeld wordt voor je werknemer!

E

Je wilt een kloppend ontslag voor beide partijen zodat de werknemer geen problemen krijgt met het UWV.

E

Je wilt voorkomen dat je een ontslagvergunning moet aanvragen omdat dit allemaal langer duurt en je verplicht bent dan een opzegtermijn te hanteren zodat de transitievergoeding niet onnodig hoger wordt. 

E

Je wilt weten hoe je de WIA beslissing moet interpreteren en wat dit betekend voor het (gedeeltelijke) ontslag. 

E

Je wilt het goed aanpakken, zodat er snel een einddatum bekend is en een (gedeeltelijk) ontslag rond is, zodat beide na een 2 jaar ziektetraject weer verder kunnen met de toekomst

E

Je wilt de eventuele aanwezige spanningen niet verder laten oplopen zodat je tijd en kosten bespaart

E

Als de onderlinge relatie nog goed is wil je die relatie goed houden zodat dit laatste stukje voor beide goed afgerond kan worden.

E

Je wilt dat dit door een specialist wordt aangepakt zodat het ontslag snel en juridisch kloppend rond is en er geen conflict of verdere spanningen opbouwen met je werknemer.

E

Je wilt het uit handen geven zodat jij je tijd en energie in andere belangrijke zaken van het bedrijf kunt stoppen.

E

​​Je wilt dat er een juridisch kloppend document getekend wordt waarmee je zeker weet dat je de compensatie van de transitievergoeding kunt aanvragen

Hoe zou het zijn als:

R

Wij alles uit handen nemen zodat jij rust hebt en zeker weet dat dit allemaal spoedig, juridisch correct en goed gebeurt?

R

Wij je vertellen en uitleggen hoe je het ‘slecht nieuwsgesprek’ het beste kunt aanpakken met begrip en aandacht voor elkaar? Hoe beter je dit aanvliegt hoe sneller een ontslag uiteindelijk rond komt omdat de impact, emoties en schade op je werknemer beperkt blijft.

R

Wij de moeilijke juridische gesprekken met de juridische tegenpartij en of met de werknemer zelf van je overnemen zodat jij je in alle rust met belangrijkere zaken kunt bezig houden? Je hebt namelijk al genoeg te doen binnen het bedrijf. 

R

Als wij alles overnemen met begrip en geduld voor je werknemer? Zeker wanneer je zelf het begrip en geduld niet meer kunt opbrengen maar dit wel belangrijk vindt voor een nette goede afronding.

R

Wij stilstaan bij alle stress en vragen van de werknemer en deze kunnen beantwoorden?

R

Wij je vertellen wat een eerlijk ontslagvoorstel in deze specifieke situatie is?

R

Wij de vaststellingsovereenkomst helemaal voor je opstellen rekening houdend met alle CAO, bedrijfsvoorwaarden zodat deze juridisch helemaal klopt en je niet meer voor verrassingen of extra kosten komt te staan?

R

Beide partijen deze VSO met een gerust hart kan tekenen en de werknemer geen problemen krijgt met zijn uitkering (WW of WIA) bij het UWV?

HOE GAAT DIT DAN IN ZIJN WERK?

STAP 1: Gratis Matchcall

We hebben vrijblijvend telefonisch contact met elkaar om te kijken of er een klik is en wat wij voor je kunnen betekenen. We bespreken kort de situatie en of onze dienst bij je past. Als je tijdens dit gesprek besluit klant te worden dan plannen we meteen een intakegesprek.

STAP 2. Inventariseren en stukken opstellen

Jij stuurt alle stukken toe. Wij gaan met alle toegestuurde stukken en telefonische informatie aan de slag en komen met een concept ontslagvoorstel/VSO en begeleidende brief. Hoe beter en eerlijker deze stukken zijn opgesteld met de juiste tone of voice hoe succesvoller en sneller het ontslag zal gaan verlopen. 

STAP 3. Bespreken stukken + tips aanpak ontslaggesprek

We bespreken telefonisch de opgestelde stukken. Deze passen we daarna aan op de wens van werkgever zodat er definitieve documenten zijn waar we mee gaan starten. We bespreken en adviseren nu ook meteen de aanpak voor het ontslaggesprek. Hoe beter je dit aanpakt hoe soepeler en sneller het ontslag rond is. 

STAP 4. Het gesprek met werknemer

Er zijn verschillende mogelijkheden om het gesprek met de werknemer te voeren. We overleggen samen wat de beste aanpak is en hoe je de boodschap en het gesprek het beste kunt voeren. Je krijgt praktische tips mee. 

STAP 5. Communicatie overname

Wij nemen na het ontslaggesprek het contact en de onderhandeling met de werknemer en/of de juridische partij van jouw werknemer over. Je krijgt overal een BCC van en natuurlijk overleggen wij tussentijds alles met je.

STAP 6. Final deal en controle

Als de onderhandeling erop zit maken wij de stukken definitief in orde en kunnen partijen gaan tekenen. Het zit er nu op en je kunt weer opgelucht ademhalen. Je mag blij en trots zijn op deze goede afronding met aandacht.

WIE KUNNEN WIJ WEL EN NIET HELPEN? 

R

Werkgevers die op integere wijze met hun werknemers omgaan. Zij missen alleen de tijd of kennis om zelf dit traject op te pakken.

R

Werkgevers die de impact en schade van een ontslag op de werknemer onderkennen en willen beperken.

R

Werkgevers die een snelle eerlijke oplossing willen voor beide partijen. 

R

Werkgever die een eerlijke deal willen voor deze specifieke situatie.

R

Werkgever die een juridisch kloppend ontslag willen voor beide partijen.

R

Werkgever die inzien dat het specialistisch werk is.

Q

Werkgevers die respectloos met de werknemer om gaan, rancuneus zijn en hun werknemer niet bieden waar zij minimaal recht op hebben. Hier bereik je helemaal niets mee en het helpt je niet bij het resultaat, namelijk een spoedige uitdiensttreding.

Q

Werkgevers die niets willen betalen en hun werknemer zonder iets op straat willen zetten. 

‘De juiste tone of voice is van essentieel belang!’

Waar je je van bewust moet zijn is dat hoe beter je alles vanaf het begin aanpakt hoe sneller het ontslag rond zal zijn. Pak je het ontslaggesprek verkeerd en of respectloos aan (ook al is dit niet zo bedoeld) dan maak je je werknemer onnodig extra boos

Deze emotie maakt dat een werknemer met zijn hakken in het zand gaat. Wanneer iemand boos is wil diegene het onderste uit de kan. Dit werkt dus averechts en helpt je niet naar je doel. Het vertraagt onnodig het ontslagproces.

Kom je met een slecht ontslagvoorstel die geen recht doet aan de situatie dan beledig je een werknemer. Een advocaat zal zeggen dat het een ‘slechte’ deal is en de werknemer voelt zich belazerd. Deze wordt wederom weer boos. Je zet hiermee ook de advocaat van je werknemer op scherp want deze gaat in de strijd modus om de werknemer te beschermen en te zorgen dat die krijgt waar die recht op heeft.

Goede juridische hulp verdient zichzelf terug!

Doe het niet zelf als je er geen ervaring mee hebt en laat ons je helpen. Zodat de ontslagprocedure snel achter de rug is en de relatie en de situatie niet verslechterd. Voorkom onnodige extra kosten door het meteen goed aan te pakken! Zorg voor goed werkgeverschap want de manier van een ontslag heeft altijd impact op de rest van je organisatie. Wees je hiervan bewust!

REVIEWS

“Willianne heeft mij uitstekend geadviseerd tijdens alle onderhandelingen betreffende de VSO. Ondanks dat het niet makkelijk liep, bleef zij rustig en geduldig. We hadden een vast tarief afgesproken, maar daar was helemaal niets van te merken. Willianne nam alle tijd en rust om dit tot een goed resultaat te brengen. Zelfs in haar vrije weekend was er nog overleg mogelijk. Ik kan haar zeker aanbevelen!”

Jeanette

Directeur

“Als het aankomt op ingrijpende zaken zoals ontslag weet ik gelukkig bij wie ik terecht kan. Willianne en Linda zijn voor ons twee betrouwbare businesspartners die deze vraagstukken telkens weer in goede banen weten te leiden. Dames met pit die goed aanvoelen wat nodig is voor praktisch elke situatie.”

Olav

European Sales Director

“We kenden Linda doordat zij in een ontslagzaak een van onze werknemers bijstond. De manier waarop zij dit deed voelde erg goed en professioneel. Het contact met haar is laagdrempelig en prettig. Op zakelijke en respectvolle wijze besprak zij de verschillende mogelijkheden en gaf duidelijk aan wat wel en niet kon. Vaak zie je dat advocaten dwingerig of pusherig zijn, dit was zij niet. Mede door haar inzet is deze ontslagprocedure soepel verlopen met ook vanuit de werkgeverskant een positief gevoel. Juist door deze manier van handelen hebben wij haar ingeschakeld toen wij zelf met VSO zaken te maken kregen. Nu om namens ons als werkgever op te treden. Ze nam alle communicatie over richting werknemer en die juridische tegenpartij, zodat de emotie van de werkgever weg bleef. Deze manier van aanpakken door Linda maakte dat het hele proces soepel verliep en binnen korte termijn was opgelost. Indien wij weer met een arbeidsdispuut te maken krijgen zullen wij zeker weer gebruik maken van haar diensten.”

Gerwin de Bruijn

Financial controller, Rijsterborgh Vastgoed B.V.

“We zijn in contact gekomen met Linda door haar arbeidsrecht training die zij in 2020 gaf. Sindsdien als wij ergens tegen aanlopen schakelen wij haar in. Ze heeft ons al diverse malen geholpen met een VSO traject. Dit is altijd professioneel en snel afgehandeld. Doordat zij alles uit handen nam en het contact met de tegenpartij onderhield kon ik mij gewoon focussen op het runnen van mijn bedrijf. Ze overlegde tussendoor altijd netjes de volgende stap en vanalles kregen wij een bcc mail. Zo bleef ik toch goed op de hoogte. Ik raad Linda van harte aan.”

Selma Ozkan

Directrice , KDV Kindernet

De ontslagexpert voor werkgevers!

We hebben meer dan 14 jaar ervaring met ontslag! Zowel inhouse als HR professionals als extern als ontslagexperts. Door deze ervaring kunnen wij echt het verschil maken ten opzichte van zware juridische advocaten die voor heel veel randzaken geen oog hebben.

Wij weten als geen ander hoe lastig werkgevers (HR, leidinggevenden, managers en directeuren) ontslag vinden. En wij weten dat er twee partijen zijn met hun eigen gevoelens, emoties en waarheden in een tweejarig ziektetraject. Dit moet je begrijpen om succesvol te handelen tussen deze twee partijen. 

Wij weten dat hoe beter je het ontslag aan de voorkant aanpakt en inzet dat dit sneller tot resultaat leidt en vaak goedkoper is. We hebben veel werkgevers maar ook hun juridische partijen gezien die het compleet verkeerd aanpakten waardoor het ontslag alleen maar onnodig langer duurde en veel duurder uitpakte.

Door onze ervaring kunnen we inmiddels stellen dat wanneer beide partijen een externe ontslagexpert inschakelen, deze ontslagen veel sneller rond zijn omdat alle emoties eruit worden gehaald en beide partijen realistisch weten wat fair is in die situatie. 

We hebben zelf de schade en impact van ontslag persoonlijk ondervonden doordat we zelf een naar en respectloos ontslag hebben meegemaakt. Dit zet de boel onnodig op scherp waarbij men het onderste uit de kan gaat willen. Wij weten hoe je het wél moet aanpakken. 

Door ons andere bedrijf Linda’s Resources (ontslaghulp voor werknemers) zien wij de grote blijvende schade en impact van ontslag op werknemers. Dit is zonde en vaak niet nodig.

Wij willen juist aan de voorkant bij de werkgever het verschil gaan maken en de werkgevers helpen. Dit doen we door het aan de voorkant meteen goed aan te pakken. Hierdoor al er een sneller en goedkoper ontslag rondkomen, zonder blijvende schade op je werknemer. 

De ontslagexpert voor werkgevers!

We hebben meer dan 14 jaar ervaring met ontslag! Zowel inhouse als HR professionals als extern als ontslagexperts. Door deze ervaring kunnen wij echt het verschil maken ten opzichte van zware juridische advocaten die voor heel veel randzaken geen oog hebben.

Wij weten als geen ander hoe lastig werkgevers (HR, leidinggevenden, managers en directeuren) ontslag vinden. En wij weten dat er twee partijen zijn met hun eigen gevoelens, emoties en waarheden in een tweejarig ziektetraject. Dit moet je begrijpen om succesvol te handelen tussen deze twee partijen. 

Wij weten dat hoe beter je het ontslag aan de voorkant aanpakt en inzet dat dit sneller tot resultaat leidt en vaak goedkoper is. We hebben veel werkgevers maar ook hun juridische partijen gezien die het compleet verkeerd aanpakten waardoor het ontslag alleen maar onnodig langer duurde en veel duurder uitpakte.

Door onze ervaring kunnen we inmiddels stellen dat wanneer beide partijen een externe ontslagexpert inschakelen, deze ontslagen veel sneller rond zijn omdat alle emoties eruit worden gehaald en beide partijen realistisch weten wat fair is in die situatie. 

We hebben zelf de schade en impact van ontslag persoonlijk ondervonden doordat we zelf een naar en respectloos ontslag hebben meegemaakt. Dit zet de boel onnodig op scherp waarbij men het onderste uit de kan gaat willen. Wij weten hoe je het wél moet aanpakken. 

Door ons andere bedrijf Linda’s Resources (ontslaghulp voor werknemers) zien wij de grote blijvende schade en impact van ontslag op werknemers. Dit is zonde en vaak niet nodig.

Wij willen juist aan de voorkant bij de werkgever het verschil gaan maken en de werkgevers helpen. Dit doen we door het aan de voorkant meteen goed aan te pakken. Hierdoor al er een sneller en goedkoper ontslag rondkomen, zonder blijvende schade op je werknemer. 

zaken succesvol bemiddeld

Veelgestelde vragen

Dummy

Wij zijn juist geen zware advocaten met een hoop vakjargon die er vaak met een veel te zwaar gestrekt juridisch been in gaan. Een advocaat is namelijk helemaal niet nodig en zet vaak de boel onnodig op scherp en het komt heel zwaar en heftig over. Iets wat je helemaal niet wilt als je er juist onderling in goed overleg uit wilt komen. Wij boeken vaak sneller betere resultaten door juist onze achtergrond en persoonlijkheden. Op juridisch vlak weten wij net zoveel als advocaten. Wij hebben tevens ons eigen netwerk met hele goede arbeidsrecht specialisten dus in uitzonderlijke situaties kunnen wij altijd opschakelen

Heb ik een advocaat nodig?

Wij zijn juist geen zware advocaten met een hoop vakjargon die er vaak met een veel te zwaar gestrekt juridisch been in gaan. Een advocaat is namelijk helemaal niet nodig en zet vaak de boel onnodig op scherp en het komt heel zwaar en heftig over. Iets wat je helemaal niet wilt als je er juist onderling in goed overleg uit wilt komen. Wij boeken vaak sneller betere resultaten door juist onze achtergrond en persoonlijkheden. Op juridisch vlak weten wij net zoveel als advocaten. Wij hebben tevens ons eigen netwerk met hele goede arbeidsrecht specialisten dus in uitzonderlijke situaties kunnen wij altijd hulp inschakelen.

Is het mogelijk dat je naar ons bedrijf komt?

Ja dit is bespreekbaar en optioneel.

Kun je het slecht nieuwsgesprek ook voor ons doen?

Dit is bespreekbaar maar afhankelijk van de situatie is dit soms juist wel of niet slim om te doen. Ontslag is maatwerk en in iedere situatie kan iets anders nodig zijn. Wij kunnen adviseren hoe een dergelijk gesprek te voeren.

Ik wil de onderhandelingen zelf doen?

Dit raden wij sterk af omdat de ervaring en praktijk uitwijst dat wij dit gewoon veel beter kunnen en sneller leidt tot het gewenste resultaat. Wij overleggen en jullie blijven beslissingsbevoegd.

Twijfel je nog of wij de juiste partij voor je zijn?

Neem dan gratis en vrijblijvend contact met ons op dan kunnen we bespreken en kijken wat wij voor je kunnen betekenen.
Bel ons via 085 06 45 946 of vul onderstaand contactformulier in.

Gelukt! Je ontvangt het e-book binnen een aantal minuten in je inbox.