Ontslag verschil van inzicht
Het was de druppel die de emmer deed overlopen!
Waarschijnlijk ben je hier terecht gekomen omdat je je genoodzaakt voelt je werknemer te gaan ontslaan. Er is iets voorgevallen wat de druppel was die de emmer deed overlopen. Je bent het helemaal beu en er klaar mee. Het kost bakken met energie en voelt als een hoofdpijndossier die zich maar niet oplost.
Je werknemer loopt er misschien de kantjes vanaf, disfunctioneert of kan niet overweg met zijn leidinggevende of collega’s. De gemoederen lopen steeds hoger op of het is al geëscaleerd. Het bedrijfsproces stagneert en de kwaliteit van het werk is niet goed. De impact op het bedrijf en collega’s is groot.
Of je werknemer is langdurig ziek en dit proces schiet voor geen meter op en inmiddels is een vertrek nog de enige oplossing voor jou. Terugkeer naar de werkvloer zit er voor jou niet meer in. Je kan er niet meer tegen en het enige wat je wilt is dat deze werknemer zo snel mogelijk met ontslag gaat.

Je zit met je handen in het haar!
Je weet niet goed hoe je dit moet aanpakken, omdat er veel juridisch geneuzel bij komt kijken. Je wilt die moeilijke gesprekken en onderhandelingen met de advocaat van je werknemer helemaal niet zelf doen. Je hebt helemaal geen zin om je hier mee bezig te moeten houden. Een disfunctioneren-traject opstarten zie je al helemaal niet zitten en vind je zonde van je tijd en geld.
Daarnaast ben je bang dat je werknemer zich ziek gaat melden, wanneer je begint over een ontslagvoorstel. En dat is wel het laatste wat je kunt gebruiken. Je zit met je handen in het haar en weet niet hoe je dit moet gaan aanvliegen. Dat het beter is dat deze werknemer uit dienst gaat is wel duidelijk en dat je dit niet zelf moet doen besef je ook.
Je wilt dat dit snel opgelost wordt!
Je wilt een kloppend ontslag voor beide partijen zodat de werknemer wel een WW-uitkering kan aanvragen.
Je wilt het goed aanpakken, zodat er snel een einddatum bekend is en het ontslag rond is. Zodat je geen ander (verbeter)trajecten hoeft te gaan opstarten.
Je wilt een ziekmelding voorkomen.
Je wilt verdere escalatie voorkomen, zodat je kosten bespaart.
Je wilt dat dit door een specialist wordt aangepakt zodat het ontslag snel en juridisch kloppend rond is.
Je wilt het uit handen geven zodat jij je tijd en energie in andere belangrijke zaken van het bedrijf kunt stoppen.
Je wilt weer rust zonder slapeloze nachten.
Je wilt weten waar je aan toe bent zodat je eindelijk officieel een nieuwe goede of beter passende werknemer kan werven.
Hoe zou het zijn als:
Wij alles uit handen nemen zodat jij rust hebt en zeker weet dat dit allemaal spoedig, juridisch correct en goed gebeurt.
Wij je vertellen en uitleggen hoe je het slecht nieuwsgesprek het beste kunt aanpakken, zodat je alles snel aan ons kunt overdragen. Hoe beter je dit aanvliegt hoe sneller een ontslag uiteindelijk rond komt omdat de impact, emoties en schade op je werknemer beperkt blijft.
Wij je vertellen wat een eerlijk ontslagvoorstel in deze specifieke situatie is zodat de advocaat en werknemer zelf niet meteen tegen het plafond schieten. Hoe eerlijker het eerste voorstel is hoe minder men met de hakken in het zand gaat en de strijdbijl erbij pakt. Hierdoor zal het ontslag en de onderhandeling sneller en soepeler verlopen.
Wij de vaststellingsovereenkomst helemaal voor je opstellen rekening houdend met alle CAO en of bedrijfsvoorwaarden zodat deze juridisch helemaal klopt.
Je werknemer deze VSO met een gerust hart kan tekenen en een uitkering bij het UWV kan aanvragen.
Wij de moeilijke gesprekken met de advocaat van de werknemer overnemen zodat jij je in alle rust met belangrijkere zaken kunt bezig houden. Je hebt namelijk al genoeg te doen binnen het bedrijf.
Je een juridisch kloppende getekende VSO krijgt waarin alle risico’s voor jouw als werkgever dichtgetimmerd zijn zodat je niet meer voor verrassingen en extra kosten komt te staan.
HOE GAAT DIT DAN IN ZIJN WERK?
STAP 1: Gratis Matchcall
We hebben vrijblijvend telefonisch contact met elkaar om te kijken of er een klik is en wat wij voor je kunnen betekenen. We bespreken kort de situatie en of onze dienst bij je past. Als je tijdens dit gesprek besluit klant te worden dan plannen we meteen een intakegesprek.
STAP 2: Stukken nodig
Je hebt besloten klant bij ons te worden en wij sturen je mails toe ter bevestiging van de dienstverlening. Je levert diverse stukken aan conform onze ‘benodigde stukkenlijst’.
STAP 3: Intakegesprek
Tijdens het intakegesprek bespreken we de specifieke situatie. We stellen dan diverse vragen om er precies achter te komen wat er aan de hand is en waar jullie mee zitten, zodat wij kunnen bespreken op welke fronten je allemaal hulp wilt.
STAP 4. Stukken opstellen
Wij gaan met alle toegestuurde stukken en telefonische informatie aan de slag en komen met een concept ontslagvoorstel/VSO en begeleidende brief. Hoe beter en eerlijker deze stukken zijn opgesteld met de juiste tone of voice hoe succesvoller en sneller de onderhandeling zal gaan verlopen.
STAP 5. Bespreken stukken + tips aanpak ontslaggesprek
We bespreken telefonisch de opgestelde stukken. Deze passen we daarna aan op de wens van werkgever zodat er definitieve documenten zijn waar we mee gaan starten. We bespreken en adviseren nu ook meteen de aanpak voor het ontslaggesprek. Hoe beter je dit aanpakt hoe soepeler en sneller het ontslag rond is.
STAP 6. Het gesprek met werknemer
Er zijn verschillende mogelijkheden om het gesprek met de werknemer te voeren. We overleggen samen wat de beste aanpak is. In sommige gevallen kun je als werkgever het gesprek het beste alleen voeren. Echter er zijn ook situatie waarin het fijn is als wij je bijstaan in het gesprek. Samen stemmen we dit af.
STAP 7. Communicatie overname
Wij nemen per heden het contact en de onderhandeling met de werknemer en of de juridische partij van werknemer over. Je krijgt overal een BCC van en natuurlijk overleggen wij alles met je.
STAP 8. Final deal en controle
Als de onderhandeling erop zit maken wij de stukken definitief in orde en kunnen partijen gaan tekenen. Het zit er nu op en je kunt weer opgelucht ademhalen. Je mag blij en trots zijn op deze goede afronding met aandacht.
WIE KUNNEN WIJ WEL EN NIET HELPEN?
Werkgevers die op integere wijze met hun werknemers omgaan. Zij missen alleen de tijd of kennis om zelf dit traject op te pakken.
Werkgevers die de impact en schade van een ontslag op de werknemer onderkennen en willen beperken.
Werkgevers die een snelle eerlijke oplossing willen voor beide partijen.
Werkgever die een eerlijke deal willen voor deze specifieke situatie.
Werkgever die een juridisch kloppend ontslag willen voor beide partijen.
Werkgever die inzien dat het specialistisch werk is.
Werkgevers die respectloos met de werknemer om gaan, rancuneus zijn en hun werknemer niet bieden waar zij minimaal recht op hebben of wat fair is voor de situatie. Hier bereik je helemaal niets mee en het helpt je niet bij het resultaat, namelijk een spoedige uitdiensttreding.
Werkgevers die niets willen betalen en hun werknemer zonder iets op straat willen zetten. Dit kan namelijk alleen in bepaalde situaties waarbij je een gedegen dossier tegen iemand hebt, er echt geen geld is of wanneer de werknemer zelf om ontslag vraagt.
‘De juiste tone of voice is van essentieel belang!’
Waar je je van bewust moet zijn is dat hoe beter je alles vanaf het begin aanpakt hoe sneller het ontslag rond zal zijn. Pak je het ontslaggesprek verkeerd en of respectloos aan (ook al is dit niet zo bedoeld) dan maak je je werknemer onnodig extra boos.
Deze emotie maakt dat een werknemer met zijn hakken in het zand gaat. Wanneer iemand boos is wil die het onderste uit de kan of je een hak zetten. Dit werkt dus averechts en helpt je niet naar je doel. Het vertraagt onnodig het proces.
Kom je met een slecht ontslagvoorstel die geen recht doet aan de situatie ook dan beledig je een werknemer. Een advocaat zal zeggen dat het een ‘slechte’ deal is en de werknemer voelt zich belazerd. Deze wordt wederom weer boos. Je zet hiermee ook de advocaat van je werknemer op scherp want deze gaat in de strijd modus om de werknemer te beschermen.

Goede juridische hulp verdiend zichzelf terug!
Doe het niet zelf als je er geen ervaring mee hebt en laat ons je helpen. Zodat de ontslagprocedure snel achter de rug is en de relatie en de situatie niet verslechterd. Voorkom onnodige extra kosten door het meteen goed aan te pakken! Zorg voor goed werkgeverschap want de manier van een ontslag heeft altijd impact op de rest van je organisatie. Wees je hiervan bewust!
Wij nemen alles van a tot z van je over tegen een all-in pakketprijs!
DE INVESTERING IN ONZE ONTSLAGHULP
excl. 21% BTWREVIEWS
"Willianne zorgt voor objectiviteit, professionaliteit en een voorspelbaar traject wanneer je met een werknemer in een situatie terecht komt dat je niet verder wilt of kunt. Ze kennen de wet, maar hebben ook oog voor de belangen van én werkgever én werknemer waardoor er een soepelere en snellere afhandeling mogelijk is. Het grote voordeel is, dat Willianne jarenlange ervaring heeft opgedaan als HR manager binnen een MKB bedrijf en hierdoor in staat is om mij als werkgever te snappen, de emoties in goede banen kan leiden en je gehoord en begrepen te voelen. De Dames zijn goed bereikbaar, schakelen snel en zorgen ook voor de juiste juridische vastlegging van de gemaakte afspraken in een VSO. Dit voorkomt gedoe achteraf.''
"We kenden Linda doordat zij in een ontslagzaak een van onze werknemers bijstond. De manier waarop zij dit deed voelde erg goed en professioneel. Het contact met haar is laagdrempelig en prettig. Op zakelijke en respectvolle wijze besprak zij de verschillende mogelijkheden en gaf duidelijk aan wat wel en niet kon. Vaak zie je dat advocaten dwingerig of pusherig zijn, dit was zij niet. Mede door haar inzet is deze ontslagprocedure soepel verlopen met ook vanuit de werkgeverskant een positief gevoel. Juist door deze manier van handelen hebben wij haar ingeschakeld toen wij zelf met VSO zaken te maken kregen. Nu om namens ons als werkgever op te treden. Ze nam alle communicatie over richting werknemer en die juridische tegenpartij, zodat de emotie van de werkgever weg bleef. Deze manier van aanpakken door Linda maakte dat het hele proces soepel verliep en binnen korte termijn was opgelost. Indien wij weer met een arbeidsdispuut te maken krijgen zullen wij zeker weer gebruik maken van haar diensten.''
De ontslagexpert voor werkgevers!
We hebben meer dan 13 jaar ervaring met ontslag! Zowel inhouse als HR professionals als extern als ontslagexperts. Door deze ervaring kunnen wij echt het verschil maken ten opzichte van zware juridische advocaten die voor heel veel randzaken geen oog hebben.
Wij weten als geen ander hoe lastig werkgevers (HR, leidinggevende, managers en directeuren) ontslag vinden. En wij weten dat er twee partijen zijn met hun eigen gevoelens, emoties en waarheden in een tweejarig ziekte traject. Dit moet je begrijpen om succesvol te kunnen handelen tussen deze twee partijen.
Wij weten dat hoe beter je het ontslag aan de voorkant aanpakt en inzet dat dit sneller tot resultaat leidt en vaak goedkoper is. We hebben veel werkgevers maar ook hun juridische partijen gezien die het compleet verkeerd aanpakten waardoor het ontslag alleen maar onnodig langer duurde en veel duurder uitpakte.
Door onze ervaring kunnen we inmiddels stellen dat wanneer beide partijen een externe ontslagexpert inschakelen deze ontslagen veel sneller rond zijn omdat alle emoties eruit worden gehaald en beide partijen realistisch weten wat fair is in die situatie.
We hebben zelf de schade en impact van ontslag persoonlijk ondervonden doordat we zelf een naar en respectloos ontslag hebben meegemaakt. Dit zet de boel onnodig op scherp waarbij men het onderste uit de kan gaat willen. Wij weten hoe je het wel moet aanpakken.
Door ons andere bedrijf Linda’s Resources (ontslaghulp voor werknemers) zien wij de grote blijvende schade en impact van ontslag op werknemers. Dit is zonde en vaak niet nodig.
voorkant bij de werkgever het verschil gaan maken en de werkgevers helpen. Dit doen we door het aan de voorkant meteen goed aan te pakken. Hierdoor zal er een sneller en goedkoper ontslag rondkomen zonder blijvende schade op je werknemer.
zaken succesvol bemiddeld
Veelgestelde vragen
Heb ik een advocaat nodig?
Wij zijn juist geen zware advocaten met een hoop vakjargon die er vaak met een veel te zwaar gestrekt juridisch been in gaan. Een advocaat is namelijk helemaal niet nodig en zet vaak de boel onnodig op scherp en het komt heel zwaar en heftig over. Iets wat je helemaal niet wilt als je er juist onderling in goed overleg uit wilt komen. Wij boeken vaak sneller betere resultaten door juist onze achtergrond en persoonlijkheden. Op juridisch vlak weten wij net zoveel als advocaten. Wij hebben tevens ons eigen netwerk met hele goede arbeidsrecht specialisten dus in uitzonderlijke situaties kunnen wij altijd opschakelen
Is het mogelijk dat je naar ons bedrijf komt?
Ja dit is bespreekbaar en optioneel.
Kun je het slecht nieuwsgesprek ook voor ons doen?
Dit is bespreekbaar maar afhankelijk van de situatie is dit soms juist wel of niet slim om te doen. Ontslag is maatwerk en in iedere situatie kan iets anders nodig zijn. Wij kunnen adviseren hoe een dergelijk gesprek te voeren.
Ik wil de onderhandelingen zelf doen?
Dit raden wij sterk af omdat de ervaring en praktijk uitwijst dat wij dit gewoon veel beter kunnen en sneller leidt tot het gewenste resultaat. Wij overleggen en jullie blijven beslissingsbevoegd.
Wat als een werknemer helemaal niet wil meewerken?
Wij hebben veel ervaring in het uit onderhandelen van ontslag voorstellen. De les leert dat wanneer iemand zich vastbijt in principes dit altijd veel geld kost. Wij geven jou als werkgever altijd een eerlijk antwoord. Beiden partijen moeten geven en nemen. Er is altijd een oplossing!
Twijfel je nog of wij de juiste partij voor je zijn?
Neem dan gratis en vrijblijvend contact met ons op dan kunnen we bespreken en kijken wat wij voor je kunnen betekenen.
Bel ons via 085 06 45 946 of vul onderstaand contactformulier in.
