Willianne Winkel - Ontslaghulp voor Werkgevers

21 mei 2025

Disfunctioneren medewerker: hoe maak ik dit bespreekbaar?

Het gesprek aangaan met een disfunctionerende medewerker kan enorm lastig zijn. Je durft niet goed te zeggen dat je eigenlijk niet tevreden bent, want je bent bang hoe dat op je medewerker overkomt en hoe deze reageert. Hoe maak je het niet functioneren van je medewerker bespreekbaar, zonder de arbeidsrelatie te verpesten? In deze blog geven we je handvatten hoe je dit aan kunt pakken en delen we dé tip waarmee je een plan van aanpak voor meer zekerheid kunt maken.

Hoe pak ik het gesprek met een niet-functionerende medewerker aan?

Je bent niet tevreden over het functioneren van je werknemer. Je wilt het gesprek aangaan, maar je wilt voorkomen dat de werknemer wantrouwen krijgt of extreem reageert op dit gesprek. 

Dit begrijpen wij heel goed. Je wil je arbeidsrelatie niet direct verpesten, maar het kan ook niet langer op deze manier doorgaan. Je wil eigenlijk een goed gesprek met je werknemer voeren om het niet goed functioneren te bespreken. Je bent eigenlijk ook wel benieuwd hoe het komt dat deze medewerker ineens een stuk minder goed functioneert, maar je weet niet goed of en hoe je daarnaar kan vragen.                                                                                      

Kan ik een functioneringsgesprek voeren zonder hard en streng te zijn?

Ja, je kan zeker het functioneren van je medewerker bespreken zonder hard en streng te zijn. Wij zeggen ook altijd: het valt of staat met de juiste tone of voice. Je weet immers niet altijd wat er speelt in het privéleven en juist dat kan een grote invloed hebben op het disfunctioneren van je medewerker.

Door hier op een rustige manier naar te informeren en tegelijk de relatie met de werksfeer te leggen houd je het functioneringsgesprek rustig, maar laat je tegelijkertijd ook zien dat er iets moet veranderen op het werk. Als je dit gesprek op de juiste manier aanpakt, voorkom je wellicht een langdurige ziekmelding en/of zelfs een ontslag. 

Hulp bij het gesprek over het niet functioneren van mijn medewerker

Het is van cruciaal belang om zowel warm en betrokken als zakelijk te blijven richting je medewerker. Je moet de rollen duidelijk houden, zodat het duidelijk is dat het gesprek in de werksfeer gehouden wordt en zo dient te worden behandeld. Met onze 15+ jaar ervaring in HR en ontslag weten wij precies hoe je dit gesprek kan voeren. Met ons adviespakket begeleiden wij  je gedurende een periode van 2 maanden waarbij we:

  • Proactieve ondersteuning bieden. We evalueren en redigeren zo nodig jouw communicatie en bieden dus ook tips hoe je het gesprek kan voeren.
  • Advies op maat geven. Alle tips en adviezen die wij geven zijn gebaseerd op jouw situatie. Dit is maatwerk, gezien elke arbeidsrelatie verschillend is.
  • Heldere documentatie overleggen. Mocht het uiteindelijk toch nodig zijn om zaken vast te leggen, dan zorgen wij ervoor dat alles juridisch en strategisch waterdicht is. Zo staat jouw dossier klaar voor een eventuele volgende stap

Kort gezegd bieden wij met het adviespakket de ondersteuning en adviserende rol die jij als werkgever nodig hebt zodat je het disfunctioneren van je medewerker bespreekbaar kan maken. Samen met het plan van aanpak heb je direct helder waar je mee aan de slag gaat om deze periode succesvol af te sluiten.

Wat als we een verbetertraject met de medewerker moeten starten?

Wanneer uit het functioneringsgesprek blijkt dat je medewerker baat heeft bij een verbeteringstraject dan kunnen wij je ondersteunen met dit opzetten. Ons advies is alleen wel: ga eerst het gesprek aan met je werknemer. We gaan onderzoeken waar jouw werknemer het beste mee is geholpen.

Ontslag bij disfunctioneren

De insteek van het disfunctioneringsgesprek met je medewerker is dus echt om er samen uit te komen en ervoor te zorgen dat je weer tevreden bent met en over elkaar. Hier geven wij de adviezen voor tijdens het adviespakket. Mocht uiteindelijk blijken dat er echt geen match meer is tussen jou als werkgever en de medewerker, dan kunnen we – na alle mogelijkheden te hebben geprobeerd – overgaan tot ontslag.

Ook hiervoor ben je bij ons van Ontslaghulp van Werkgevers aan het goede adres. Vanuit het adviespakket kunnen we dan samen een ontslagprocedure starten. Echter, het is belangrijk om duidelijk te hebben dat dit absoluut niet onze eerste insteek is. We proberen er altijd samen uit te komen, als de wil er vanuit jou als werkgever en ook vanuit de medewerker is.

Bekijk voor meer uitgebreide informatie het adviespakket van Ontslaghulp voor Werkgevers óf schiet hier direct een gratis adviesgesprek in zodat we direct kunnen kennismaken en de casus bespreekbaar kunnen maken.

Willianne van Ontslaghulp voor Werkgevers

Willianne

Een ontslag kan snel rond zijn met de juiste aanpak! Mijn ervaring is dat hoe beter het ontslag aan de voorkant wordt aangepakt, hoe sneller een ontslag voor beide partijen (vaak ook goedkoper) rond komt. En hier willen ik en mijn team je graag bij gaan helpen. Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Onze diensten

Socials

Gratis E-book: Het ontslag van een werknemer op de juiste manier afhandelen?

Zo kan je van je werknemer af zonder dossier | E-book Ontslaghulp voor Werkgevers

Vergelijkbare blogs

Heb je een vraag? Laat hieronder een reactie achter!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gelukt! Je ontvangt het e-book binnen een aantal minuten in je inbox.

Gelukt! Je ontvangt het e-book binnen een aantal minuten in je inbox.