Ontslag wegens een verschil van inzicht

Het werkt niet meer en je wil afscheid nemen van je werknemer.

Vaak binnen één maand na het ontslaggesprek afscheid nemen van je werknemer.

14 jaar ervaring in HR/ontslag | Ontslaghulp voor werkgevers

15 jaar
hr/ontslag ervaring

1000+ VSO ontslagzaken succesvol afgerond | Ontslaghulp voor werkgevers

1000+ VSO ontslagzaken succesvol afgerond

Snel en respectvol van je werknemer af | Ontslaghulp voor werkgevers

Snel & respectvol van je werknemer af

Je hebt een werknemer die niet goed functioneert, regelmatig verzuimt of langdurig ziek is maar niet chronisch ziek… en deze zou je het liefst willen ontslaan. Je denkt alleen dat dit niet mogelijk is. Niets is minder waar, er is namelijk vaak meer mogelijk dan je denkt.

Er is iets voorgevallen wat de druppel was die de emmer deed overlopen. Je bent het helemaal beu en er klaar mee. Het kost bakken met energie en voelt als een hoofdpijndossier dat zich maar niet oplost.

Je werknemer loopt er misschien de kantjes vanaf, disfunctioneert of kan niet overweg met de leidinggevende of collega’s. De gemoederen lopen steeds hoger op of het is zelfs al geëscaleerd. Het bedrijfsproces stagneert en de kwaliteit van het werk is niet goed. De impact op het bedrijf en collega’s is te groot. Klanten hebben er last van, het kost je omzet of andere werknemers dreigen te willen vertrekken door het gedrag van deze werknemer. 

Ik kan mijn werknemer toch niet zomaar ontslaan?

Ook als er geen dossier is, iemand ziek is of iemand al lang bij je werkt, zijn er mogelijkheden om netjes afscheid van elkaar te gaan nemen. Er is meer mogelijk dan je denkt. Het is alleen van groot belang om een ontslagexpert in de arm te nemen. Zo voorkom je dat je fouten maakt waardoor de boel op slot gaat en je je werknemer niet kunt ontslaan óf dat het je nog veel meer geld gaat kosten om je werknemer uit te kopen. 

Hoeveel omzet gaat het je nog kosten als je nu niet ingrijpt?

Hoeveel omzet en klanten gaat het je nog kosten als je niet ingrijpt? En hoeveel waardevolle goede werknemers zullen er gaan vertrekken als je geen actie onderneemt? Wat blijft er over van je bedrijf als al het goede personeel vertrekt door één lastpak? Zonde toch?

Je bent bang dat het ontslaan van je werknemer je bakken met geld gaat kosten

Wachten met het ontslaan van je werknemer kost je uiteindelijk alleen maar meer geld. Want het probleem, deze werknemer, lost zich niet vanzelf op. Het is uitstel van executie waarbij we in de praktijk vaak zien dat je uiteindelijk later alsnog over moet gaan tot ontslag. Vaak is het dan nog erger uit de hand gelopen en kost het tegen die tijd nog meer geld.

Hoe eerder je de pleister eraf trekt, hoe beter dit is voor je bedrijf, klanten en overige werknemers.

Je bent bang voor een ziekmelding en een langslepend horror traject.

Je bent bang dat je werknemer zich ziek gaat melden. Dat heeft deze werknemer wellicht al vaker gedaan terwijl je twijfelde of deze werknemer echt ziek was. Dat is wel het laatste wat je nu kunt gebruiken. Je zit met je handen in het haar en weet niet hoe je dit moet gaan aanvliegen. Dat het beter is dat deze werknemer uit dienst gaat is wel duidelijk en dat je dit niet zelf moet doen besef je ook. 

In de praktijk zien wij dat werkgevers die zelf in onderhandeling gaan met hun werknemer grove fouten maken waardoor de boel juist op slot komt te zitten en zij de werknemer niet meer kunnen ontslaan. Als wij iets vragen of bespreken dan doen wij ons werk. Als jij iets zegt als werkgever dan valt dit altijd verkeerd omdat je de ‘badguy’ al bent. 

Maar wanneer begin je dan over een ontslag en hoe pak je dit aan?

Je zit met je handen in het haar! 

Je weet niet goed hoe je dit moet aanpakken, omdat er veel juridisch gedoe bij komt kijken. Je hebt geen dossier en je kan iemand na zoveel jaar toch niet zomaar opeens ontslaan? Daar is toch meer voor nodig?

Je wilt die moeilijke gesprekken niet zelf doen.

Je wil die moeilijke gesprekken en onderhandelingen met de advocaat van je werknemer helemaal niet zelf doen. Je hebt helemaal geen zin om je hier mee bezig te houden. Je hebt al genoeg aan je hoofd. En een disfunctioneren-traject opstarten zie je al helemaal niet zitten en vind je zonde van je tijd en geld, want je wil gewoon dat deze werknemer vertrekt.

‘Er is meer mogelijk dan je denkt!’ 

Je wilt dat deze werknemer zo snel mogelijk met ontslag gaat.

E

Je wil een ziekmelding voorkomen, omdat dit het ontslagtraject lastiger maakt en het hierdoor langer kan gaan duren voor we je werknemer kunnen gaan ontslaan. Hierdoor voorkom je dubbele personeelskosten en vertraging in het ontslagtraject. 

E

Je wil zorgen dat er snel een einddatum bekend is en het ontslag rond is zodat deze werknemer vertrekt en iedereen weet waar hij aan toe is.

E

Je wil voorkomen dat het goede personeel er nog langer last van heeft en vertrekt door deze ‘vervelende’ collega die de sfeer bepaalt. 

E

Je wil voorkomen dat het klachten bij klanten gaat opleveren en dit voor onnodig omzetverlies zorgt.

E

Je wil dat dit voorbij is en je weer rust krijgt zonder slapeloze nachten.

E

Je wil voorkomen dat er een duur (verbeter)trajecten opgestart moet worden wat zonde van je tijd is.

E

Je wil verdere escalatie voorkomen, zodat het uitkopen van je werknemer niet onnodig nog duurder wordt. Een werknemer die in heftige escalties zit wilt namelijk het onderste uit de kan. 

E

Je wil weten waar je aan toe bent zodat je eindelijk officieel een nieuwe, goede of beter passende werknemer kan werven

E

Je wil dat dit door een specialist wordt aangepakt zodat het ontslag snel en juridisch kloppend rond is en jij ontlast wordt. 

E

Je wil het uit handen geven zodat jij je tijd en energie in andere belangrijke zaken van het bedrijf kunt stoppen.

E

Je wil een kloppend ontslag voor beide partijen zodat de werknemer wel een WW-uitkering kan aanvragen. 

Hoe zou het zijn als:

R

Je gemiddeld binnen een maand na het ontslaggesprek een ontslag rond zou hebben met je werknemer?

R

Wij je vertellen wat een eerlijk ontslagvoorstel is in deze specifieke situatie? Hoe beter het eerste voorstel is, hoe minder men met de hakken in het zand gaat en het onderste uit de kan wil. Hierdoor zal het ontslag en de onderhandeling sneller, goedkoper en soepeler verlopen. Alles draait om strategie.

R

Wij de vaststellingsovereenkomst helemaal voor je opstellen rekening houdend met alle CAO en of bedrijfsvoorwaarden zodat deze juridisch helemaal klopt?

R

Wij je vertellen en uitleggen hoe je het slecht nieuwsgesprek het beste kunt aanpakken, zodat je alles snel aan ons kan overdragen? Hoe beter je dit aanvliegt hoe sneller een ontslag uiteindelijk rond komt omdat de impact, emoties en schade op je werknemer beperkt blijft.

R

Wij de moeilijke gesprekken met de advocaat van de werknemer overnemen zodat jij in alle rust door kunt gaan met je werkzaamheden en de continuïteit van het bedrijf? Je hebt namelijk al genoeg te doen.

R

Je een juridisch kloppende, getekende VSO krijgt waarin alle risico’s voor jou als werkgever dichtgetimmerd zijn zodat je niet meer voor verrassingen en extra kosten komt te staan?

R

Je werknemer deze VSO met een gerust hart kan tekenen en een uitkering bij het UWV kan aanvragen?

Het is van essentieel belang om snel te schakelen.

Als het niet lekker loopt met je werknemer dan is het van belang dat je spoedig en snel gaat handelen. Schakel ons daarom liever te vroeg dan te laat in als het rommelt met een werknemer. Wacht niet te lang want werknemers voelen die spanning vaak ook en schieten dan in verzuim. Dit willen we juist voorkomen. 

Waar je je van bewust moet zijn is dat hoe beter je alles vanaf het begin aanpakt, hoe sneller het ontslag rond zal zijn. Pak je het ontslaggesprek verkeerd en/of respectloos aan (ook al is dit niet zo bedoeld) dan maak je je werknemer onnodig extra boos.

Uit ervaring weten we dat deze emotie zorgt dat een werknemer met zijn hakken in het zand gaat. Wanneer iemand boos is wil die het onderste uit de kan halen of je een hak zetten. Dit werkt dus averechts en helpt je niet naar je doel. Het vertraagt onnodig het ontslagproces.

Kom je met een slecht ontslagvoorstel dat geen recht doet aan de situatie, dan beledig je een werknemer. Een juridische partij zal zeggen dat het een ‘slechte’ deal is en de werknemer voelt zich belazerd. Deze wordt wederom weer boos. Je zet hiermee ook de juridische partij van je werknemer op scherp want deze gaat in de strijd modus om de werknemer te beschermen.

HOE GAAT DIT DAN IN ZIJN WERK?

STAP 1: Gratis Matchcall

We hebben vrijblijvend telefonisch contact met elkaar om te kijken of er een klik is en wat wij voor je kunnen betekenen. We gaan namelijk eerlijk zijn of wij denken dat een ontslag wel of niet mogelijk is. We bespreken kort de situatie en of onze dienst bij je past. Als je tijdens dit gesprek besluit klant te worden dan plannen we meteen een afspraak om de zaak inhoudelijk te gaan bespreken.

STAP 2. Inventariseren & stukken opstellen

Nadat je je officieel hebt aangemeld gaan we met alle toegestuurde stukken en telefonische informatie aan de slag en komen met een concept ontslagvoorstel/VSO en begeleidende brief. Hoe beter en eerlijker deze stukken zijn opgesteld met de juiste tone of voice, hoe succesvoller en sneller de onderhandeling zal gaan verlopen.

STAP 3. Bespreken stukken + tips aanpak ontslaggesprek

We bespreken telefonisch de opgestelde stukken. Deze passen we daarna aan op de wens van de werkgever zodat er definitieve documenten zijn waar we mee gaan starten. We bespreken en adviseren nu ook meteen de aanpak; wanneer ga je het ontslaggesprek voeren, wie gaat dit doen en hoe pak je het ontslaggesprek aan. Hoe beter je dit aanpakt, hoe soepeler en sneller het ontslag rond is.

STAP 4. Het ontslaggesprek met werknemer

Er zijn verschillende mogelijkheden om het gesprek met de werknemer te voeren. We overleggen samen wat de beste aanpak is. In sommige gevallen kun je als werkgever het gesprek het beste alleen voeren. Echter, er zijn ook situaties waarin het fijn is als wij je bijstaan in het gesprek. Samen stemmen we dit af.

STAP 5. Communicatie overname

Wij nemen na het ontslaggesprek het contact en de onderhandeling met de werknemer en/of de juridische partij van jouw werknemer over. Je krijgt overal een BCC van en natuurlijk overleggen wij tussentijds alles met je.

STAP 6. Final deal en controle

Als de onderhandeling erop zit maken wij de stukken definitief in orde en kunnen partijen gaan tekenen. Het zit er nu op en je kunt weer opgelucht ademhalen. Je mag blij en trots zijn op deze goede afronding met aandacht.

Goede juridische hulp verdient zichzelf terug!

Doe het niet zelf als je er geen ervaring mee hebt en laat ons je helpen. Zodat de ontslagprocedure snel achter de rug is en de relatie en de situatie niet verslechtert. Voorkom onnodige extra kosten en een ziekmelding door het meteen goed aan te pakken! Zorg voor goed werkgeverschap want de manier van een ontslag heeft altijd impact op de rest van je organisatie. Je wilt niet als slechte werkgever te boek komen te staan bij je huidige personeel, klanten of nieuwe potentiële werknemers in de arbeidsmarkt. Wees je hiervan bewust!

REVIEWS

Ik twijfelde of ik een externe partij moest inschakelen. Op advies van een vriend die al een traject met Willianne had gedaan heb ik haar gebeld. Willianne was eerlijk en oprecht over haar advies en liet mij inzien dat ik dit beter uit handen kon geven en dat dit niet betekende dat ik geen skills hiervoor had. Ze was eerlijk. Ze kan snel schakelen en geeft haar advies op een informele manier. Ik heb veel van haar geleerd en dat vond ik een extra pluspunt! Ik ben zeer tevreden met het resultaat en het was ook binnen twee weken geregeld! “

Anoniem

Directeur in de adviesbranche

Ik had slapeloze nachten en ernstige gezondheidsklachten in verband met een van mijn werknemers en de stress die ik hiervan ervaarde. Ik voelde veel oneerlijkheid met hoe mijn werknemer met mij en de situaties om ging. Ik was ten einde raad tot ik via via bij Ontslaghulp Voor Werkgevers terecht kwam. Willianne wees mij op mijn rechten en plichten en deelde inzichten met mij waar ik niet van op de hoogte was. Mijn werknemer was (regelmatig) ziek en ik dacht dat er geen oplossing mogelijk was. Toch zag Willianne mogelijkheden voor een ontslag. Willianne nam alle zorg van me over. Ze legde de te nemen stappen voor en voerde die na mijn toestemming ook door. Ik werd rustiger, zag de mogelijkheden die ik eerst niet voor mogelijk zag. Mijn werknemer heeft nu binnen 3 weken een VSO ondertekend die juridisch klopt en wettelijk goed in elkaar zit. Ik kan weer verder met mijn werkzaamheden en praktijk. De rust is terug, ik kan weer slapen. Achter een vervelende periode kan ik nu een dikke streep zetten. Een periode die veel te lang duurde en waarbij ik Ontslaghulp Voor Werkgevers veel eerder had moeten inzetten.

Marianne

Directrice

“Willianne zorgt voor objectiviteit, professionaliteit en een voorspelbaar traject wanneer je met een werknemer in een situatie terecht komt dat je niet verder wilt of kunt. Ze kennen de wet, maar hebben ook oog voor de belangen van én werkgever én werknemer waardoor er een soepelere en snellere afhandeling mogelijk is. Het grote voordeel is, dat Willianne jarenlange ervaring heeft opgedaan als HR manager binnen een MKB bedrijf en hierdoor in staat is om mij als werkgever te snappen, de emoties in goede banen kan leiden en je gehoord en begrepen te voelen. De Dames zijn goed bereikbaar, schakelen snel en zorgen ook voor de juiste juridische vastlegging van de gemaakte afspraken in een VSO. Dit voorkomt gedoe achteraf.”

Eric van ’t Boveneind

Directeur, Advisor ICT Solutions

“Ik liep al een tijd met deze werknemer vast. Ik wist dat ik afscheid wilde nemen en wist alleen niet hoe. Ik wilde het netjes doen en heb toen letterlijk ”ontslaghulp voor werkgevers” gegoogled. Toen ik alles las over de aanpak heb ik contact gezocht. Willianne heeft verstand van zaken, was direct en eerlijk. Daardoor besloot ik direct om met Willianne aan de slag te gaan. Ze is positief. Nu het ontslag rond is, ben ik opgelucht en blij. Het geeft rust in de organisatie en alles is gegaan zoals Willianne heeft geschetst en ik had verwacht. Ik raad haar zeker aan bij andere werkgevers!”

Ron

Directeur van een adviesbureau

Willianne heeft ons als werkgever deskundig geholpen met de afronding van een VSO-traject. Haar advies was steeds helder en to the point, zodat we voor beide partijen een bevredigende oplossing hebben gevonden.

HRM Adviseur

“Ik zag je al een jaar geleden op LinkedIn. Ik heb je al die tijd gevolgd en je raakt de juiste snaar met jullie visie. Toen we het gevoel kregen om afscheid te nemen van onze werknemer, ben ik frequenter gaan lezen op je LinkedIn. Ik ben super blij met het resultaat. Dit had ik zelf niet kunnen bewerkstelligen. De deal was snel rond en Willianne heeft mij van alle stappen op de hoogte gehouden. Ze haalde mij uit mijn emotie en zorgde voor heldere inzichten. Ze heeft gezorgd voor een goede ontslag deal, waarbij wij als organisatie weer verder kunnen en ons weer kunnen focussen op de toekomst van ons bedrijf.”
Joost

Operationeel Directeur Fotografiebranche

“Het afscheid nemen van een werknemer is niet altijd eenvoudig, zeker niet als dit door allerlei omstandigheden bemoeilijkt wordt. De hulp van Willianne in deze kwam dan ook als geroepen. Met een nuchtere, duidelijke en recht-voor-zijn-raap aanpak is uiteindelijk op een goede manier afscheid genomen. Mocht je zelf in een dergelijk traject terecht komen: niet aarzelen, Willianne bellen!”

Marc

Directeur

We hadden nog niet veel dossier over deze werknemer en maakten ons zorgen hoe we hem moesten gaan ontslaan. We hebben met ontslagzaken zelf niet dagelijks te maken. Als je het dan zelf doet en iets verkeerd doet dan heb jij of je werknemer een groter probleem en dit wilden we voorkomen. Ik vond het fijn dat er snel gereageerd werd. We hoefden maar te bellen en het was alweer geregeld. We werden echt ontzorgd en Willianne heeft na het ontslaggesprek alles helemaal overgenomen. Ik kon daardoor mijn gewone eigen werk doen omdat we het druk genoeg hadden. Het was snel en netjes geregeld en het resultaat per saldo was heel goed. Als je op een nette, snelle manier goed afscheid wil nemen van een personeelslid en alles goed geregeld wilt hebben dan raad ik je aan deze dames te contacten.

Jeroen

COO

WIE KUNNEN WIJ WEL EN NIET HELPEN? 

R

Wanneer je geen dossier hebt maar je werknemer wel wilt ontslaan.

R

Wanneer je werknemer (frequent of langdurig) ziek is maar niet ernstig chronisch ziek is en je deze wilt ontslaan.

R

Werkgever die een juridisch kloppend ontslag willen voor beide partijen.

R

Werkgevers die inzien dat het specialistisch werk is en het graag uit handen geeft.  Als wij iets doen doen wij ons werk, als jij iets vraagt valt het sowieso verkeerd omdat je al de boeman bent.

Q

Werkgevers die de onderhandeling zelf willen doen. Dit raden wij af.

Q

Werkgevers die onze adviezen niet opvolgen of informatie achterhouden. 

Q

Werkgevers die respectloos met de werknemer om gaan, rancuneus zijn en hun werknemer met niets op straat willen zetten. Hier bereik je helemaal niets mee en het helpt je niet bij het resultaat, namelijk een spoedige uitdiensttreding. 

Ontslaghulp voor werkgevers!

Wij hebben 14+ jaar ervaring als (interim) HR professionals en 1000+ ontslagzaken succesvol afgerond. Hierdoor kunnen wij het verschil maken doordat wij juist geen advocaten en juristen zijn. Deze zitten vaak op het juridische stuk te hameren wat weinig zin heeft als er in 90% van de zaken geen juridisch sterke grond is voor een ontslag en geen dossier. We moeten een ontslag dan strategisch slim aanpakken om deze toch rond te krijgen. Hiervoor is een goede persoonlijke aanpak van belang. 

Wil je goed zijn in de ontslag onderhandeling dan is het van essentieel belang om te beseffen en begrijpen dat er 2 partijen zijn met beide hun eigen waarheid. Deze 2 partijen zullen elkaar nooit begrijpen en met deze kennis moet je strategisch slim handelen.

Hoe beter je een ontslag aan de voorkant aanpakt, hoe sneller en vaak goedkoper een ontslag tot stand komt. Wij voorkomen dat de boel op slot schiet of een langslepend horror traject wordt. Ontslag waarbij beide partijen een externe eigen juridische partij inschakelen zijn vaak sneller en succesvoller rond omdat de emotie door deze professionals eruit wordt gehaald.

Ontslagzaken succesvol bemiddeld!

Veelgestelde vragen

Dummy
Kan ik mijn werknemer zonder dossier ontslaan?
Er is vaak veel meer mogelijk dan je denkt. 90% van onze klanten heeft geen enkel dossier en toch hebben wij al deze ontslagzaken succesvol gesloten zonder verdere escalatie of problemen.
Kan ik mijn werknemer ontslaan als deze ziek is?
In veel situaties kan een ontslag juist bijdragen aan het herstel van een zieke werknemer. Dit is wel echt maatwerk. Eigenlijk zit de boel op slot tijdens ziekte, maar wanneer er geen chronische ziekte is en er bijvoorbeeld werkgerelateerde ziekte is of overspannenheid of een burn-out dan is een VSO ontslag vaak ook iets waar de werknemer voor openstaat.
Heb ik een advocaat nodig?

Wij zijn juist geen zware advocaten met een hoop vakjargon die er vaak met een veel te zwaar gestrekt juridisch been in gaan. Een advocaat is namelijk helemaal niet nodig en zet vaak de boel onnodig op scherp. Daarnaast komt het heel zwaar en heftig over. Iets wat je helemaal niet wil als je er juist onderling in goed overleg uit wil komen. Wij boeken vaak sneller en betere resultaten, juist door onze achtergrond en persoonlijkheid. Op het vlak van juridisch ontslag weten wij nog veel meer dan de advocaten. Wij hebben tevens ons eigen netwerk met heel goede arbeidsrechtspecialisten. In uitzonderlijke situaties kunnen wij dus altijd hulp inschakelen. 

Is het mogelijk dat je naar ons bedrijf komt?
Ja, dit is zeker mogelijk en we overleggen samen wat wenselijk is.
Kan je het slechtnieuwsgesprek ook voor ons doen?
Dit is bespreekbaar maar afhankelijk van de situatie is dit soms juist wel of niet slim om te doen. Ontslag is maatwerk en in iedere situatie kan iets anders nodig zijn. Wij kunnen adviseren hoe een dergelijk gesprek te voeren.
Ik wil de onderhandelingen zelf doen?
Dit raden wij sterk af omdat de ervaring en praktijk uitwijst dat wij dit gewoon veel beter kunnen en sneller leidt tot het gewenste resultaat. Wij overleggen en jullie blijven beslissingsbevoegd.
Wat als een werknemer helemaal niet wil meewerken?
Wij hebben veel ervaring in het onderhandelen van ontslag voorstellen. Tot nu toe is er een slagingspercentage van 100% omdat we vooraf de situatie en case goed bespreken op de kans van slagen. Als wij denken dat het niet lukt, dan zeggen wij dit eerlijk. Maar hoe beter het ontslag aangepakt wordt met de hulp van een goede ontslagexpert, hoe groter de kans is dat we een succesvol VSO ontslag rond krijgen.
Geef je ons ook advies hoe we met de rest van de organisatie of afdeling kunnen omgaan?
Uiteraard denken we met jullie mee. Er is geen eenduidig advies. Veel is afhankelijk van de functie, de situatie of hoe het ontslaggesprek gaat verlopen.
Wanneer moet ik je inschakelen?
Op het moment dat je überhaupt denkt aan het ontslaan van een werknemer kan je ons al bellen. Wij kunnen de casus onder handen nemen en beoordelen hoe dit ontslag aangepakt dient te worden. Wacht niet te lang want werknemers voelen die spanning vaak ook en schieten dan in verzuim. Dit willen we juist voorkomen. 

 

Waar je je bewust van moet zijn is hoe beter je alles vanaf het begin aanpakt, hoe sneller het ontslag rond zal zijn.

Hoe gaat de betaling in zijn werk?
Je betaalt 50% aan bij de aanmelding en dan gaan we voor je aan de slag. De resterende 50% wordt in rekening gebracht bij afronding of het stopzetten van de zaak.

Twijfel je nog of wij de juiste partij voor je zijn?

Neem dan gratis en vrijblijvend contact met ons op, dan kunnen we bespreken en kijken wat wij voor je kunnen betekenen.

Gelukt! Je ontvangt het e-book binnen een aantal minuten in je inbox.