Wanneer het even niet zo lekker loopt met een werknemer wil je voorkomen dat de boel escaleert. Je wil immers niet dat er conflicten of gedoe op de werkvloer van komt, waarin andere werknemers wellicht ook worden meegenomen. In deze blog vind je daarom 3 adviezen hoe je conflicten en gedoe op de werkvloer voorkomt in lastige situaties met een werknemer.
1. Voorkom drama
Het is ontzettend belangrijk om drama en escalatie op de werkvloer te voorkomen. Het begint vaak namelijk met één werknemer waar het even niet zo lekker mee loopt, maar dit kan overslaan naar andere werknemers waardoor je met een veel groter probleem komt te zitten. Daarom is het zo belangrijk om dit direct in de kiem te smoren en op de juiste manier aan te pakken. Hiermee geef je ook duidelijk de grenzen aan binnen je organisatie.
2. Duidelijke communicatie is key
Het allerbelangrijkste is altijd om duidelijk te communiceren. Stel in een functioneringsgesprek af en toe de vraag: “heb je begrepen wat ik net heb gezegd? Wij stellen voor om dit op deze manier aan te pakken, wat vind jij daarvan?”
Laat er geen misverstand over bestaan wat er besproken is. Zet dit altijd op papier na het gesprek en laat dit ook door de werknemer ondertekenen. Zo start je al direct met het opbouwen van een dossier voor het geval dit later nodig zou zijn.
Goed om te weten… mocht het nodig zijn dan kunnen wij jou ook met een ontslag helpen als je geen dossier hebt opgebouwd!
3. Goede begeleiding hierin is ontzettend belangrijk
Bij het voorkomen van conflicten en gedoe op de werkvloer is het van cruciaal belang om sterk in je schoenen te staan. Wind er geen doekjes om en laat zien waar de grens ligt. Maar houd wel oog voor de menselijke kant in deze situatie. Wij begrijpen dat dit voor sommige werkgevers erg lastig kan zijn Vragen die je jezelf stelt kunnen zijn:
- Waar doe ik nu goed aan?
- Wanneer kan ik aangeven wat mijn grens is?
- Wat zijn de volgende stappen om te zetten?
- Wat als een werknemer zich ziek meldt als ik aangeef wat ik wil?
Daarom hebben wij het adviespakket gemaakt.
Met het adviespakket begeleiden wij jou gedurende 2 maanden tijdens deze casussen en krijg je:
- Een helder overzicht van wat juridisch en praktisch haalbaar is.
- Een betrouwbare sparringpartner die continu met je meekijkt, meedenkt en direct kan bijspringen als het mis dreigt te gaan.
- Een eerste stap die niet alleen de situatie structureel aanpakt, maar ook de emotionele lading verzacht.
En het allerbelangrijkste: De wens is dat het goed komt. Je wilt deze werknemer behouden! Mocht het onverhoopt toch anders lopen, dan hebben de juiste vastleggingen gedaan en ben je als werkgever goed voorbereid op de volgende stap.
Met een betrouwbare partij – die al meer dan 15 jaar ervaring heeft met HR- en ontslagzaken – naast je krijg je rust. Wij weten precies wat praktisch haalbaar is én hoe je het gesprek met je werknemer aan kan gaan. Daarnaast kunnen wij met al onze ervaring ook ontzettend goed inzien wat een werknemer graag wil, zodat jij hierop kan inspelen. Goed werkgeverschap begint bij goed voor jezelf en je organisatie zorgen.
Met professionele hulp sta je er niet alleen voor
Niemand wil met buikpijn naar het werk gaan omdat je zo enorm opziet tegen het gesprek met je werknemer. Zorg voor rust en ruimte in je hoofd en laat ons je helpen om de juiste stappen te zetten. Zo blijft het niet onnodig lang doorsudderen, tot de situatie escaleert. Neem het initiatief weer terug en plan gratis en vrijblijvend een adviesgesprek met ons in, waarbij wij jou direct voorzien van ons advies en onze tips.
0 reacties