Hoe voorkom je een ziekmelding tijdens een VSO ontslag?
Veel werkgevers zijn ontzettend bang dat een werknemer zich snel ziek gaat melden wanneer die een vaststellingsovereenkomst (= VSO) ontslagvoorstel krijgt of vermoedt deze te gaan krijgen. Dat is logisch en heel herkenbaar. Een ziekmelding is wel het laatste wat je wilt. Hoe je dit kunt voorkomen lees je in deze blog.
Geef iemand direct vrijstelling van werk!
Een ontslag krijgen is helemaal niet leuk! Dit heeft hoe dan ook impact op de werknemer. Deze raakt in de stress, heeft er geen verstand van, moet op zoek naar ontslaghulp en schiet meestal in de paniek. De werknemer vraagt zich af of het inkomen veilig is? Kan er een WW aangevraagd worden en hoe hoog is dat inkomen dan? Gaat die zich financieel nog wel redden? Wanneer lukt het ooit weer om een nieuwe baan te vinden?
Deze werknemer heeft tijd nodig om het te verwerken en je kunt eigenlijk niet verlangen dat die nog langer door moet werken alsof er niks aan de hand is. Dit is niet realistisch en moet je zelf ook niet willen. Daarnaast geeft het ook onnodige spanningen op de werkvloer.
Geef je werknemer direct vrijstelling van werk, zodat die zich niet ziek hoeft te gaan melden en hij de tijd en ruimte krijgt om overal over na te denken en hulp in te schakelen.
Adviseer de werknemer om juridische hulp in te schakelen!
Goede juridische hulp zal je werknemer nooit zomaar informeren om zich ziek te melden. Zeker niet wanneer deze ziet dat je netjes vrijstelling van werk hebt gegeven. Een ziekmelding is vaak olie op het vuur gooien en doet zelden goed. Dus zorg ervoor dat de werknemer gewoon direct goede juridische hulp gaat inschakelen zodat die niet op het advies van familie en vrienden gaat varen. Onwetende familie en vrienden adviseren de werknemer namelijk vaak om je ziek te melden zodat er ‘ontslagbescherming’ zou zijn. Die mensen hebben geen idee wat voor schade ze aanrichten met dit slechte advies. Zorg dus dat je werknemer het juiste advies gaat krijgen.
Geef de werknemer meteen het ontslagvoorstel en begeleidende brief mee.
Zorg dat je tijdens het ontslaggesprek direct een voorstel en begeleidende brief mee geeft met de datum van die dag erop, boven het adres zet je in plaats van aangetekend ‘brief in handen gegeven’ en een handtekening van de tekenbevoegde. Mocht iemand zich toch ziek melden dan kun je dit als bewijs aandragen bij de bedrijfsarts dat de ziekmelding echt naar aanleiding van het ontslaggesprek is gekomen.
Geef iemand voldoende tijd.
Het is natuurlijk niet netjes om te zeggen dat iemand de volgende dag moet tekenen of reageren. Dit geeft de werknemer direct stress en paniek wat ook weer kan maken dat die zich ziek meldt. Geef een werknemer bijvoorbeeld een week de tijd om met een inhoudelijke reactie te komen of plan een vervolg moment tot contact. Leg ook uit waarom je er een ‘deadline’ opzet. Dit is zodat dit traject wel in beweging blijft en een werkgever ook weet wanneer die de werknemer toch weer moet gaan laten komen werken.
Leg iemand eerlijk uit wat een VSO ontslag inhoudt.
De aanpak van het ontslaggesprek is van essentieel belang. Het lastige is alleen dat een werknemer dit gesprek vaak niet goed meekrijgt omdat die in shock is. Voorkom dat je onwaarheden verteld, want zodra de werknemer van een juridische partij zijn rechten te horen krijgt en die komen niet overeen met hetgeen je als werkgever hebt verteld dan is dat niet handig. De werknemer voelt zich belazerd en deze gaat meteen twijfelen aan de ‘goede’ intenties van de werkgever. Dus ga niet zeggen dat de werknemer geen andere keus heeft als je helemaal geen ontslagvergunning of dossier hebt.
Zorg voor een korte uitleg en houdt deze zakelijk. Ga niet opsommen wat de werknemer allemaal in jouw ogen fout doet want dit is olie op het vuur gooien. Keep it simpel en overleg de exacte boodschap die je in deze specifieke situatie gaat geven met ons. Deze is namelijk van cruciaal belang en bepaalt hoe het verdere verloop van de ontslag onderhandeling gaat zijn.
Geef aan dat het een ontslagvoorstel is om daar samen verder over te kunnen praten. Geef aan dat er veel juridische rompslomp in een VSO staat en dat de werknemer zich daarover juridisch moet laten informeren óf dat je het graag later wilt uitleggen als de eerste schrik voorbij is. Geef aan dat dit in werkgevers ogen een goed voorstel is en dat je er eerlijk en netjes met elkaar uit wilt komen. Je mag aangeven dat de werknemer een keuze heeft, maar dat het voor werkgever wel duidelijk is dat er geen weg meer terug is en er een oplossing moet gaan komen.
Hoe beter het ontslag aan de voorkant wordt aangepakt, hoe sneller en goedkoper een ontslag rond is!